Kirjavinkki: Eetu, Iitu ja kertomattomat tarinat – Lapsen kerrontataitoja kehittävä satukirja

(Kirjoittajat Leena Mäkinen, Anne Suvanto ja Soile Ukkola, kuvitus Ina Majaniemi)

On kirjanlukuhetki. Aikuinen lukee lapselle kirjaa, mutta lapsi ei jaksa oikein kuunnella, vaan huomio kiinnittyy jatkuvasti muualle. Mitäpä jos tilanne käännettäisiinkin toisinpäin?

Tässä kirjassa on kolme riemukasta kuvakertomusta Puupposen perheestä, johon kuuluvat kaksoset Eetu ja Iitu, äiti, isä ja Laku-kissa. Kertomukset liittyvät läheisesti noin 4-6-vuotiaiden lasten arkeen. Kertomusten kuvien avulla lapsi saa luoda niistä itse omat tarinansa, sillä kertomuksissa ei ole tekstejä lainkaan. Lapsi saa siis itse keksiä tarinan yksityiskohdat, mahdolliset vuorosanat ja päättää, mistä tarinan ja kuvan elementistä hän haluaa kertoa. Tämä kaikki kehittää lasten kielellisiä taitoja.

Kertomukset alkavat lyhyellä johdantotarinalla, jonka aikuinen voi lukea ääneen. Tämän jälkeen lapsi saa kertomisvuoron. Tarinoihin on kirjattu valmiiksi myös apukysymyksiä, joiden avulla aikuinen voi halutessaan helpottaa tarinan kertomista ja suunnata kerrontaa tarinan juonen etenemisen kannalta oleelliseen. Tarinan päätteeksi tulee ehkä sen hauskin kohta, Vinksin vonksin. Kuvassa on siis kummallisia asioita: kirjahylly on ylösalaisin tai lapsella on krokotiilin häntä. Kirjan liitteenä on pohjakuvat Puupposen perheen kodista ja askarreltavat paperinuket kirjan hahmoista – kertominen voi siis jatkua vielä leikin lomassa!

Jokaiseen tarinaan liittyy myös harjoituksia, joten kirjaa voivat käyttää vanhempien lisäksi todella monipuolisesti myös ammattilaiset, jotka työskentelevät lasten kanssa.

Tarinan teemat ovat sellaisia, että niiden avulla pääsee harjoittelemaan kielellisten taitojen lisäksi myös tunnetaitoja sekä mielen teorian taitoja. Kirjan tekijät tarjoavat lähdeviitteineen runsaasti tietoa satujen kuuntelemisen ja lukemisen tärkeydestä sekä lapsen kerrontataitojen kehittymisestä. Kirjan alussa myös opastetaan, miten kirjaa voi käyttää ja siinä on esitelty useita tekniikoita, joilla lapsen osallistumista keskustelevaan kirjan lukemiseen voidaan aktivoida (dialogiset tekniikat, lue lisää: Keskusteleva lukeminen).

Mistä aiheesta toivoisit samantyyppistä juttua? Kommentoi alle!